Monday 30 March 2009

Sunyi Tanpa Bunyi


Pernah terpikir…?
Teringat?
Terimaginasi?
Bayang kan dunia kita tanpa bunyi..
..

….
…..
…….......................................
Kosong??
Aargh..!!! aku dan kau saling tidak mendengar lagi!
Azree….! Wahi…! Tapi kau tak menoleh!
Kawan-kawan…? kenapa semua senyap ni..?? Apa yang kita borakan..isukan.. semua guna isyarat..

Macam ni..?
Betul –
angguk kepala..
Salah –
geleng kepala..
Sejuk –
peluk tubuh..
Takut – tutup mata…

Untuk orang macam aku,
Sampaikan bangun pagi pun dijirus air tiap pagi..
Angkara loceng tidak berbunyi lagi..!
Skarang cuba bayangkan pulak
Jika dunia tanpa disaluti dengan irama & muzik?
Suram..
Seram…
Lesu…
Tak bermaya.. tu yang aku dapat bayangkan..
Apa yang kau dengar cuma bunyi enjin kereta jiran..
Dan kilang memproses besi di seberang jalan..
Setiap hari.. Seolah2 manusia hidup tanpa emosi..kan..?
Tidak kiralah datang dari genre apa…
Pop? Punk? Country? Nasyid? Etnik? Indie?
Takde lah lagi kita nak dpat enjoy mana-mana gigs, konsert atau karaoke?!
Dengar radio, cipta lagu..menulis lirik.. untuk apa..?
Masa ni jugak mungkin penerbit & pemuzik akan gulung tikar..
Negara, sekolah atau mana-mana akademi tiada lagi lagu rasmi.
Menari tanpa irama.. suara tanpa nada..


Aku rasa 'muzik' sama tugasnya dengan warna..
Itu yang aku faham..
Dunia tanpa warna..? semakin aku x terbayang…!
Apa yang kita lihat semua hitam… (hitam tu pun warna jgak :)
Gelap..seumpama macam orang buta.. Masya’Allah….
Untung manusia dikurniakan telinga untuk mendengar bunyi..
Mata untuk melihat warna..
Semoga kita terus diberi peluang untuk terus menikmati..
Menikmati bunyi-bunyian alam dan warna warni kehidupan
Dari setiap pelusuk dunia..

Nak tahu..?aku selalu berharap yang suatu hari nanti akan ada
Bunyi bunyian baru untuk aku dengar..
Warna-warna baru yang belum pernah aku lihat..
Bunyi yang masih tak terfikir manusia..
Warna yang masih tiada nama

Wasallam….

2 comments:

  1. kaler jingjau da penah tgk!! aku dahh.. nak tgk jumpe aku..

    ReplyDelete
  2. TypeGunaJari: mane kaler jingjau kaw..
    tgok..?aku nak beli...
    20sen..? 30sen..? aku sanggup beli..
    heheee tahi..

    ReplyDelete