Monday 13 April 2009

thank's Ustaz Rafi

huargh....!! aku mcam nak menangis..!3 perkara dari salah satu perkara yang aku benci kat dunia niialah trafik jam, menunggu dan ceramah...nah..baru malam td aku di muhasabahkan diri atau lagi enak kalauaku sebut `ditarbiahkan' oleh ustaz rafi...memang aku bengang betol bile da terduduk setable ngan ustaz rafi ni..aku da tau..mesti ada yang nak di tabliqkan untuk orang macam aku ni..ape jahat sangat ke aku ni..?! isk..tapi aku cuba untuk paksa telinga aku ni untuk dengar..bukan tak suka..tapi aku tau siapa aku dan diri aku..
20minit berlalu.. aku mula tertarik ngan ayat2 yang dia tabur untuk aku..takut, suka, dan macam2 perasaan timbul bila ustaz rafi start crita pasal syurga dan neraka.. dia kata dunia ni sementara.. apa yang kita lihat nisuma palsu..(sementara).. buktinya? :
1)kita berusaha untuk cari isteri cantik.. sesudahnya dia akan jadi tuadan berkedut gak..?! ye..semua tu sementara.. pastu mulalah kita cari isteri lain.. eheheee ustaz rafi try buat klakar..
tapi kiteorang senyap jek..
2)kita sibuk mengejar kekayaan hidup..sedangkan kita mati nanti tak sedikitbarang pun yang akan kita bawa ke kubur yang gelap tu.. eeii..
3)darjat dan kuasa.. sebesar mana manusia, setinggi mana darjat manusia,kita akan disatukan di aras yang sama bila dah mati nanti..
so kita xperlu lah terkejar2 kan sangat harta kekayaan dunia ni..cuma yang kita perlu ialah sedikit usaha,takwa dan redha dengan rezeki yang ditentukan.. ustaz rafi gak slalu sebut `sedarlah..ingat kat Allah.. Dia je yang kekal akhir nanti..'kita semua akan mati tau..mati tu suatu perkara yang mesti.. MESTI!!!entah esok,lusa atau malam ni kita akan mati.. semua tu di tangan Allah..Allah tu besar kan...urmm.. terpikir gak aku.. ape jadi kat aku kalau aku mati sekejap lagi erk..?!da cukup ke amal ibadat aku.. aduui...takut wey....ustaz rafi sambung lagi... kalau tak biasa dengan solat lima waktu, try buat siket2..kalau xreti nak solat pun dia boleh ajarkan..tapi aku rasa aku xlagi seteruk tu..sejahil2 aku tentang agama ni, Alhamdulillah aku boleh solat hasil didikan orangtua ku tercinta.. dia kata kalau liat sangat nak solat tu..dia suruh tenung sejadahkat rumah tu lama2.. aku x try buat lagi..sebab aku rasa dari aku tenung sejadah tu lama2, baik aku sembahyang..!eheeee..dan yang ngeri sekali dia ajak ke kubur mahmoodiah untuk muhasabahkan diri..dia sendiri yang akan handle program tu.. maak....!!! aku lom sanggup lagi la..tapi itulah ciri2 pejuang yang sebenar.. lihat kubur dan selalu ingat akan mati..tapi dia x paksa..aku cuma mampu tertunduk je..diam x diam da dekat 2jam dia tarbiah kiteorang..lupa aku nak cakap.. dalam tarbiahtu aku ngan 4 kawan lain turut terjebak..! ahaaa.. nasiblah..
aku rasa x perlulah aku nak cerita semua isi kandungan yang uztaz rafi kasi..bukan xnak kongsi,tapi xlarat da nak taip banyak2.. lagipun ada yang tersurat dan tersiratnya...tapi yang pasti sedikit sebanyak aku dapat gak rasa impak dia kat dalam diri aku ni..ntah tetiba aku rasa sedih dan takut je kat Allah... lepas selesai semua acara (majlis perkahwinan) tu aku balik pukul 1am naik motor.. aku lupa yang aku akan lalu 2 tanah perkuburan di cahaya masai nanti..aku ingat bila dah tinggal 100 meter lagi dihadapan kubur.. apalagi.. aku pun pulas minyak motor selagi leh pulas..!entah secara kebetulan time tu lampu jalan semua mati, pastu xde satu kreta pun yang lalu kat situ..huhuuu..gelap gulita..tapi Alhamdulillahaku selamat sampai rumah tanpa gangguan syaitanirajim..ahahaaa.. ngeri beb kalau ingatkan MATI!!! korang renung lah kejap..bukan nak tujuk bagus..tapi mati ni semua kita akan lalu kan..mungkin cerita aku ni x syok didengar..tapi yang pasti kau akan rasa impak yang lagi dasyat bila kau menghayati maksud `mati' itu sendiri..
wallahualam...

No comments:

Post a Comment